Kontakty :

email :

skola@nyc-sport.cz

skolabezky@gmail.com

tel. 777 101 911

Dan Baran

Náš facebook klikněte..

  

  

Seznam akcí podzim a zima 2016/17

Nové termíny najdete na našich nových stránkách - klikněte zde:

Jak trénovat rovnováhu

09.09.2015, 07:19,

Dan - S rovnováhou bojujeme všichni. Když se na to podíváme z hlediska amatérského sportovce, přes léto děláme spoustu sportů, máme kondici a na prvním sněhu lovíme přesto balanc ve stopě. Bolí nás nohy, někdy záda a dost často i ruce, protože si jimi vydatně pomáháme. Ale všechno je jinak přátelé. Rovnováha je o trupu. Možná si myslíte, že jsem se zbláznil, ale není tomu tak. Zdá se, že do sněhu je ještě daleko, ale je nejvyšší čas začít s tím něco dělat. Připravili jsme si pro vás sérii článků, ve kterých si něco řekneme k tomu, co můžeme udělat pro zlepšení rovnováhy, pro práci s horní polovinou těla a celkově pro zlepšení techniky běhu na lyžích. Ale popořadě....


Nejčastější chyby, které pozorujeme u našich "frekventantů" na sněhu jsou v posazení těžiště a poloze na lyžích. Jenže víkend je krátký na to, aby se něco stalo s návyky, které si budujeme mnoho let. Přestože se snažíme poslouchat pokyny instruktora o tom, že potřebujeme stát na jedné lyži, mít těžiště v ose a tlačit se do směru pohybu, nejde to a nejde. Problém není v tom, že byste byli taková nemehla. Problém tkví v tom, že se snažíme využívat svaly, které jsme zvykli používat a které jsou nejsilnější. Výsledkem je přetížená bederní páteř, bolest v kříži, přetížené svaly nohou a rukou. Současný způsob našeho pohybu je většinou založen na sedavém zaměstnání, jízdě v autě, postávání a nedostatečném přirozeném pohybu. Všechny stabilizační svaly při tom ochabují, trup vlastně nepracuje. Potom jdeme sportovat a využíváme přitom svaly, které máme silné a jsme zvyklí používat. Nohy, ruce, někdy trochu záda. Většinou se jedná o jednostranný pohyb, který naše tělo rovnoměrně nerozvíjí. A tak se stane, že přestože máme dobrou kondici, jsme na lyžích rychle unavení, nemáme ten správný pocit z techniky a z lyžování se stává tak trochu trápení. Co s tím ?

Nejprve je potřeba si říci, co vlastně na lyžích potřebujeme dělat. Celé běžecké lyžování je založené zjednodušeně řečeno na skluzu na jedné lyži, tudíž na jedné noze. Jsme v pohybu a je tedy nutné, abysme vydrželi stát na jedné noze a zároveň dokázali vybalancovat co nejúsporněji nerovnosti na sněhu. Za předpokladu, že máme správně dlouhé a tvrdostí odpovídající lyže. K tomu potřebujeme mít stabilizovaný trup, konkrétně zapojit stabilizační svaly, tzv. jádro. Nechci vás unavovat anatomií, ale zjednodušeně řečeno, svaly trupu, konkrétně příčný sval břišní, svaly okolo páteře, přímý břišní sval a velká skupina malých svalů trupu - to je jádro pudla. Obecně se tomu říká posturál, odborníci budou namítat, že to není přesné, ale nejde teď o popis zapojených svalových skupin ale o princip. Prostě a jednoduše, vaše rovnováha je závislá na našem trupu a ne na nohách. A aby to nebylo úlně jednoduché, důležitým spektem je správné dýchání. Protože při špatném dýchání nedokážeme aktivovat stabilizační svaly v celém rozsahu. Takže čím začneme ? V dalším článku si řekneme něco o správném dýcháni, následovat bude článek o tom, co dělat s ochablým trupem a jaké jsou dobré cviky pro zlepšení stability. Přidáme několik tipů jak trénovat na podzim stabilitu a můžeme si i něco říci k tomu, jak otestovat své schopnosti a současný stav vašeho posturálu. A jednu radu na závěr : Lehy sedy to nespraví !!! Více příště....

  Takhle určitě ne !!!!!!!

 
« Zpět


Diskuse: "Jak trénovat rovnováhu"
Datum: Jméno: Komentář:
- Žádné komentáře -
Přidat komentář | Zobrazit všechny komentáře

Partneři :

 

Sponzoři :

 


 

 

Náš závodní tým :

 


.

Motto:

 

Běh na lyžích není sport. Je to smysl života. Jen v tomto sportu poznáte opravdové ticho přírody, krásu zimy a poletujícího sněhu, křupání zmrzlého prašanu, okouzlující západ slunce i jeho mrazivý východ. Poznáte sílu přátelství, utužíte kamarádství a seznámíte se s vlastními limity. Během na lyžích se vám otvírá nový svět. Buďte vítáni.