Kontakty :

email :

skola@nyc-sport.cz

skolabezky@gmail.com

tel. 777 101 911

Dan Baran

Náš facebook klikněte..

  

  

Seznam akcí podzim a zima 2016/17

Nové termíny najdete na našich nových stránkách - klikněte zde:

Kolečkové lyže

25.09.2009, 06:59,

Dan Baran - Letošní podzim s příjemným, víceméně letním počasím, trochu svádí věnovat se ještě cyklistice a jiným teplomilným sportům. Kdo však má rád změny rytmu i ve sportu, může si pomalu zařazovat do svých aktivit trénink na kolečkových lyžích. Ti co jezdí první laufy už zkraje ledna ( Jizerská 50 ) už polykají první kilometry a zvykají pomalu ruce na někdy nekonečné soupaže. V poslední době prožívají u nás boom také in-line brusle. Jaký je v tom rozdíl a jak to vlastně s těmi kolečky je se dozvíte v následujícím článku....


Poslední zimy se ukazuje, že běžecké lyžování pro sebe objevuje stále více lidí. Od aktivních sportovců po aktivní turisty přes širokou škálu těch, kteří si chtějí v zimě párkrát protáhnout tělo. Naše zkušenosti z pětiletého provozování školy jsou však takové, že drtivé procento lyžařů a za to mají můj obdiv, na lyžích dře. Vybavení českých lyžařů se hodně zlepšilo, ale co se týká servisu, mazání lyží a hlavně stylu, jsme ještě poněkud zaostalí. Naše škola a aktivity okolo běžeckého lyžování mají ambici toto zlepšit. Ale proč čekat na zimu, když na mnohém se dá zapracovat už teď. Kolečkové lyže jsou jedním z prostředků, jak zapracovat na rovnováze a odrazu za podmínek, kdy Severní vítr ještě není tak krutý a mnohdy je to příjemné svezení v tričku. Kolečkové lyže mají jednu obrovskou výhodu. Nemusí se mazat a odraz a skluz je stabilní. Z těchto důvodů upřednostňuji hlavně u začátečníků a těch, kdo pilují styl hlavně u bruslení, právě kolce. V našem archivu poměrně podrobně rozepisuji rozdíly v klasických a skate kolcích i další věci, dnes se chci věnovat hlavně tréninku a pilování stylu. Při tréninku klasiky je v první řadě dobré zvyknout si na pocit, že máme na noze něco, co je trochu těžší a nedrží to samo ve stopě. To má samo o sobě ozdravný účinek na správné držení nohou a jejich správné pokládání do směru a zároveň nás to odnaučí časté, přílišné zakopávání dozadu. Další nespornou výhodou je trénink rovnováhy při jízdě na jedné noze, kterou jsme od zimy trochu zapoměli. Nevýhodou naopak je stabilní odraz způsobený zarážkou v kolečku. Při tréninku na kolcích nás to nenutí správně a dostatečně zatížit odrazovou nohu a proto se zaměřujeme spíše na jiné věci. Z těchto důvodů vybíráme terény, kde jsme schopni jet spíše jen soupažemi popř. stříďákem nebo naopak terény, kdy se vyjíždíme do dlouhých kopců. Trénink na klasických kolcích má charakter spíše posilování vrchní části těla při soupažích a trénink skluzu do prudších kopců současně s tréninkem oběhového systému. U bruslení je to trochu složitější. Pro pilování stylu je potřeba zvážit, kde jsou největší slabiny a podle toho trénink postavit. Pro ty, kteří potřebují zlepšit rovnováhu na jedné noze, postavení či sladit ruce s nohama doporučuji rychlejší kolečka a to z důvodů delšího skluzu. Není potřeba tolik zabírat a můžete se soustředit více na dlouhý skluz a synchronizaci. Pro ty, kteří potřebují zapracovat na odrazu preferuji nejpomalejší variantu, která vás nutí ke kvalitnímu odrazu a také ke správnému postavení na noze - při zatížení špičky či paty je okamžitě znát menší skluz. Dále je důležitý správný profil terénu - ze začátku sezóny volíme spíše rovinatější terén a pracujeme na technice a vytrvalosti, čím víc se blíží zima, jezdíme více na sílu - kopce, náročnější profilované terény. A jak je to s tréninkem na in-line bruslích? Pro začátečníky je dobré, že stabilita a pocit z in-line je ze začátku lepší než na kolcích. Proto doporučuji v létě jezdit a trénovat stabilitu na jedné noze, zvykat si na dlouhý skluz a zkoušet si zvykat na to, že mám na nohou kolečka. Pokud chcete trénovat s holemi, spíše jezděte s nimi do kopců a nepoužívejte je tam, kde to zvládají nohy. V tomto případě je největší chybou jezdit pouze rukama a nohama to šolíchat. Velkým  problémem takřka všech bruslařů, kteří se objeví u nás ve škole je, že neumí jezdit nohama. Z těchto důvodů doporučuji in-line pro úplné začátečníky a potom pro trénink rovnováhy v létě, od září je lepší přejít na kolce a jezdit jako na lyžích. In-line mají ještě jednu nevýhodu, že vás nenutí dělat lyžařský odraz. Ti, kteří ho umí si ho na nich nezkazí, ti co ho neumí se ho na in-linech nenaučí. Tolik asi k tréninku na kolcích, chcete li se dozvědět více, naštivte naši školu kolečkových lyží o nějakém víkendu a uvidíte.

 
« Zpět


Diskuse: "Kolečkové lyže"
Datum: Jméno: Komentář:
- Žádné komentáře -
Přidat komentář | Zobrazit všechny komentáře

Partneři :

 

Sponzoři :

 


 

 

Náš závodní tým :

 


.

Motto:

 

Běh na lyžích není sport. Je to smysl života. Jen v tomto sportu poznáte opravdové ticho přírody, krásu zimy a poletujícího sněhu, křupání zmrzlého prašanu, okouzlující západ slunce i jeho mrazivý východ. Poznáte sílu přátelství, utužíte kamarádství a seznámíte se s vlastními limity. Během na lyžích se vám otvírá nový svět. Buďte vítáni.